Naše škola je zřízena podle § 16 odst. 9 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

Jsou vzděláváni podle programu:

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání

Odkaz ke stažení: SVP_ZS.pdf (1,9 MB)

 

   Základní vzdělání má žákům pomoci získávat a postupně zdokonalovat klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání. Ve vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením je možné a žádoucí naplňovat hlavní cíle základního vzdělávání za podmínek uplatňování přístupů, metod a forem, odpovídajících vývojovým a osobnostním zvláštnostem žáků. Hlavní cíle základního vzdělávání a klíčové kompetence se prolínají celým životem naší školy.

 

Hlavní cíle základního vzdělávání:

a)      Umožnit žákům osvojit si strategii učení a motivovat je pro celoživotní učení.

b)      Podněcovat žáky k tvořivému myšlení , logickému uvažování a k řešení problémů.

c)      Vést žáky k všestranné a účinné komunikaci.

d)     Rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých.

e)      Připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svobodné a zodpovědné bytosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti.

f)       Vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a prožívání životních situací, vnímavost a citlivé vztahy k lidem, svému prostředí i k přírodě.

g)      Učit žáky aktivně rozvíjet a chránit své fyzické, duševní a sociální zdraví.

h)      Vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi.

i)        Pomáhat žákům poznávat a rozvíjet své schopnosti i reálné možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci.

 

 

Klíčové

kompetence

Jak je naplňujeme na naší škole ?

Kompetence k učení

·         Učíme žáky číst s porozuměním a pracovat s textem.

·         Žáci se učí poslechu s porozuměním.

·         Žáci řeší zajímavé domácí úkoly.

·         Individuálním přístupem dáváme žákům šanci prožít úspěch.

·         Učíme žáky zhodnotit výsledky své činnosti.

·         Učíme žáky trpělivosti, povzbuzujeme.

·         Činnostním učením motivujeme žáky k poznání smyslu a cíle učení     pro uplatnění v životě.

·         Vedeme žáky k samostatnému organizování některých akcí.

·         Žáci se účastní různých soutěží.

Kompetence k řešení problémů

·         Vedeme žáky k aktivnímu zapojení do třídní samosprávy.

·         Propojujeme učivo s praxí a žákovou zkušeností.

·         Pěstujeme u žáka schopnost rozpoznat problém, svěřit se s ním, případně najít nejvhodnější způsob řešení.

·         Učíme žáky přivolat pomoc v případě ohrožení vlastní nebo jiné osoby.

·         Pěstujeme u žáka vytrvalost při řešení problémů.

·         Učíme žáky přijímat důsledky svých rozhodnutí.

·         Vedeme žáky úměrně k věku a schopnostem k používání internetu.

·         Vedeme žáky k přípravě projektové výuky a podílu na ní.

·         Podle svých schopností a dovedností se žáci zapojují do soutěží.

Kompetence komunikativní

·         Vedeme žáky ke vhodné komunikaci se spolužáky a dospělými ve škole i mimo školu.

·         Učíme žáky srozumitelnému vyjadřování v ústním i písemném projevu.

·         Zapojujeme žáky do recitačních a pěveckých soutěží ( Chrastavská sloka, Veselá nota ), připravujeme žáky

na veřejná vystoupení.

·         Podporujeme přátelské vztahy ve třídách a mezi třídami.

·         Učíme žáky pravidlům diskuse, naslouchání názorů druhých a obhajování vlastních názorů.

Kompetence sociální a personální

·         Vedeme žáky k respektování pravidel slušného chování, k respektování názorů druhých a ke zdravému sebevědomí.

·         Z praktických příkladů z běžného života s žáky vyvozujeme pravidla správného chování.

·         Učíme žáky odmítat projevy rasismu, xenofobie a nacionalismu.

·         Vysvětlujeme žákům škodlivost sociálně patologických jevů v chování.

·         Posilujeme u žáků sociální chování a sebeovládání ( vnímavý vztah k postiženým a nemocným lidem ).

·         Učíme žáky rozpoznat nebezpečí možného psychického a fyzického zneužívání vlastní osoby.

·         Podporujeme skupinovou práci žáků, vzájemnou pomoc při učení.

·         Učíme žáky pracovat v týmu podle společně dohodnutých pravidel.

Kompetence občanská

·         Vedeme žáky k chápání a dodržování pravidel slušného chování.

·         Vedeme žáky k dodržování právních norem.

·         Učíme žáky respektovat odlišnosti mezi lidmi.

·         Vedeme žáky k utváření žebříčku hodnot.

·         Klademe důraz na ochranu zdraví žáka, dodržování zdravého životního stylu.

·         Zařazujeme do výuky žáků environmentální výchovu.

·         Vedeme žáky k aktivnímu zapojení do péče o svoje okolí.

·         Učíme žáky chovat se v krizových situacích a v situacích ohrožujících život a zdraví člověka podle pokynů kompetentních osob a uplatnit osvojené dovednosti a postupy.

·         Při mimoškolních akcích vedeme žáky k odpovědnému chování.

·         Učíme žáky zvládat běžnou komunikaci s úřady ( písemnou i ústní ).

 

Kompetence pracovní

·         Vytváříme u žáků pozitivní vztah k manuálním činnostem, učíme je zvládat základní pracovní dovednosti a návyky.

·         Vedeme žáky k dodržování zásad bezpečnosti, ochrany zdraví, hygieny práce, ochrany životního prostředí a společenských hodnot, seznamujeme je s pravidly první pomoci.

·         Učíme žáky pracovat podle daného pracovního postupu a návodu, vedeme je k pořádku na pracovišti.

·         Rozvíjíme u žáků pracovní výdrž a výkon, vedeme je k dokončení práce.

·         Učíme žáky reálně posoudit výsledek své práce i práce ostatních.

·         Pomáháme žákům vytvořit si představu o možnostech svého budoucího pracovního uplatnění ( předmět volba povolání, exkurze, seznamování s různými řemesly, účast vZK )

·         Vedeme žáky k oceňování práce vlastní i druhých ( výstavy, výtvarné soutěže, školní jarmark ).

·         Dle možností žáků je učíme reagovat na změnu podmínek při práci.