Naše škola je zřízena podle § 16 odst. 9 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Jsou vzděláváni podle programu:
Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání
Základní vzdělání má žákům pomoci získávat a postupně zdokonalovat klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání. Ve vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením je možné a žádoucí naplňovat hlavní cíle základního vzdělávání za podmínek uplatňování přístupů, metod a forem, odpovídajících vývojovým a osobnostním zvláštnostem žáků. Hlavní cíle základního vzdělávání a klíčové kompetence se prolínají celým životem naší školy.
Hlavní cíle základního vzdělávání:
a) Umožnit žákům osvojit si strategii učení a motivovat je pro celoživotní učení.
b) Podněcovat žáky k tvořivému myšlení , logickému uvažování a k řešení problémů.
c) Vést žáky k všestranné a účinné komunikaci.
d) Rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých.
e) Připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svobodné a zodpovědné bytosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti.
f) Vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a prožívání životních situací, vnímavost a citlivé vztahy k lidem, svému prostředí i k přírodě.
g) Učit žáky aktivně rozvíjet a chránit své fyzické, duševní a sociální zdraví.
h) Vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi.
i) Pomáhat žákům poznávat a rozvíjet své schopnosti i reálné možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci.
Klíčové kompetence |
Jak je naplňujeme na naší škole ? |
Kompetence k učení |
· Učíme žáky číst s porozuměním a pracovat s textem. · Žáci se učí poslechu s porozuměním. · Žáci řeší zajímavé domácí úkoly. · Individuálním přístupem dáváme žákům šanci prožít úspěch. · Učíme žáky zhodnotit výsledky své činnosti. · Učíme žáky trpělivosti, povzbuzujeme. · Činnostním učením motivujeme žáky k poznání smyslu a cíle učení pro uplatnění v životě. · Vedeme žáky k samostatnému organizování některých akcí. · Žáci se účastní různých soutěží. |
Kompetence k řešení problémů |
· Vedeme žáky k aktivnímu zapojení do třídní samosprávy. · Propojujeme učivo s praxí a žákovou zkušeností. · Pěstujeme u žáka schopnost rozpoznat problém, svěřit se s ním, případně najít nejvhodnější způsob řešení. · Učíme žáky přivolat pomoc v případě ohrožení vlastní nebo jiné osoby. · Pěstujeme u žáka vytrvalost při řešení problémů. · Učíme žáky přijímat důsledky svých rozhodnutí. · Vedeme žáky úměrně k věku a schopnostem k používání internetu. · Vedeme žáky k přípravě projektové výuky a podílu na ní. · Podle svých schopností a dovedností se žáci zapojují do soutěží. |
Kompetence komunikativní |
· Vedeme žáky ke vhodné komunikaci se spolužáky a dospělými ve škole i mimo školu. · Učíme žáky srozumitelnému vyjadřování v ústním i písemném projevu. · Zapojujeme žáky do recitačních a pěveckých soutěží ( Chrastavská sloka, Veselá nota ), připravujeme žáky na veřejná vystoupení. · Podporujeme přátelské vztahy ve třídách a mezi třídami. · Učíme žáky pravidlům diskuse, naslouchání názorů druhých a obhajování vlastních názorů. |
Kompetence sociální a personální |
· Vedeme žáky k respektování pravidel slušného chování, k respektování názorů druhých a ke zdravému sebevědomí. · Z praktických příkladů z běžného života s žáky vyvozujeme pravidla správného chování. · Učíme žáky odmítat projevy rasismu, xenofobie a nacionalismu. · Vysvětlujeme žákům škodlivost sociálně patologických jevů v chování. · Posilujeme u žáků sociální chování a sebeovládání ( vnímavý vztah k postiženým a nemocným lidem ). · Učíme žáky rozpoznat nebezpečí možného psychického a fyzického zneužívání vlastní osoby. · Podporujeme skupinovou práci žáků, vzájemnou pomoc při učení. · Učíme žáky pracovat v týmu podle společně dohodnutých pravidel. |
Kompetence občanská |
· Vedeme žáky k chápání a dodržování pravidel slušného chování. · Vedeme žáky k dodržování právních norem. · Učíme žáky respektovat odlišnosti mezi lidmi. · Vedeme žáky k utváření žebříčku hodnot. · Klademe důraz na ochranu zdraví žáka, dodržování zdravého životního stylu. · Zařazujeme do výuky žáků environmentální výchovu. · Vedeme žáky k aktivnímu zapojení do péče o svoje okolí. · Učíme žáky chovat se v krizových situacích a v situacích ohrožujících život a zdraví člověka podle pokynů kompetentních osob a uplatnit osvojené dovednosti a postupy. · Při mimoškolních akcích vedeme žáky k odpovědnému chování. · Učíme žáky zvládat běžnou komunikaci s úřady ( písemnou i ústní ). |
Kompetence pracovní |
· Vytváříme u žáků pozitivní vztah k manuálním činnostem, učíme je zvládat základní pracovní dovednosti a návyky. · Vedeme žáky k dodržování zásad bezpečnosti, ochrany zdraví, hygieny práce, ochrany životního prostředí a společenských hodnot, seznamujeme je s pravidly první pomoci. · Učíme žáky pracovat podle daného pracovního postupu a návodu, vedeme je k pořádku na pracovišti. · Rozvíjíme u žáků pracovní výdrž a výkon, vedeme je k dokončení práce. · Učíme žáky reálně posoudit výsledek své práce i práce ostatních. · Pomáháme žákům vytvořit si představu o možnostech svého budoucího pracovního uplatnění ( předmět volba povolání, exkurze, seznamování s různými řemesly, účast vZK ) · Vedeme žáky k oceňování práce vlastní i druhých ( výstavy, výtvarné soutěže, školní jarmark ). · Dle možností žáků je učíme reagovat na změnu podmínek při práci. |